۲۴ مهر ۱۳۹۹ - ۱۷:۰۶
کد خبر: ۶۶۶۱۰۰
خالد قدومی در گفت‌وگو با رسا:

توافقات ترامپ باید به زباله‌دان تاریخ برود

توافقات ترامپ باید به زباله‌دان تاریخ برود
نماینده حماس گفت: جنبش فتح نسبت به شراکت با حماس جدیت دارد و باید گفت برنامه توافق محدود به حماس نیست.
به دنبال لغو توافقات سیاسی و امنیتی موجود میان فتح و رژیم صهیونیستی که به دنبال عادی سازی روابط حکام عرب با اسرائیل صورت گرفت و اعلام فتح مبنی بر همکاری بیشتر با دیگر گروه های فلسطینی، نماینده حماس در ایران در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس بین الملل خبرگزاری رسا، اظهار داشت: جنبش فتح نسبت به شراکت با حماس جدیت دارد و جدی بودن جنبش فتح و دیگر گروه های فلسطین در عمل نشان داده شده است. این جدیت را باید دیگر گروه ها به منصه ظهور برسانند؛ این برنامه توافق محدود به حماس نیست و شامل توافق با همه گروهای مقاومت است و نشانه آن برنامه های عملی و گام هایی است که از  احزاب و گروه های مقاومت شاهد آن هستیم.
 
وی بیان کرد: جدیت فتح نسبت به توافق با حماس به طور محسوس قابل لمس است به‌رغم اینکه ما بعضی ملاحظات داریم؛ در چند روز گذشته یکی از نمایندگان حماس در مجلس قانون گذاری در رام الله توسط نیروهای تشکیلات خود گردان بازداشت شد و شکایت به فتح در این رابطه وجود دارد ولی ما در گفت‌وگوهای خود شاهد پیشرفت هستیم و شاید سبب این پیشرفت این باشد که همه تحت تهاجم رژیم صهیونیستی قرار داریم. امروز همه چه خرد و چه کلان در فلسطین و قدس تحت تهاجم قرار دارند و همین احساس مسؤولیت جمعی بود که موجب برگزاری نشست دبیران کل فلسطینی در ترکیه و بیروت گردید در این جلسات همه متفق قول بودند که همه باید مسؤولیت خود را بپذیرند و در این حالت باید اختلاف نظر را کنار گذاشته و در مقابل دشمن، وحدت داشته باشیم و گام های مؤثر در مواجهه با این رژیم برداریم.
 
نماینده جنبش حماس ابرازداشت: ما همواره گفت‌وگو، در همه سطح ها  را داریم و همه فلسطینی ها حساسیت موضوع را درک می کند. درست است که حماس در انتخابات 2006 پیروز شد اما حماس برنامه مقاومت و پروژه آزاد سازی فلسطین از بحر تا نهر را دارد و ازاله رژیم صهیونیستی جزو برنامه های آن است و برنامه ویژه برای رویا رویی با این رژیم غاصب در دستور کار قرار دارد.
 
وی در رابطه با توافق با فتح و ضمانت صیانت از آن، گفت: احتمال تکرار آنچه در سال 2007 و 2005 اتفاق افتاد وجود دارد ولی آنها تعهد داده اند که خصوصا در انتخابات مشکل سال های قبل پیش نیاید. از برادران در جنبش فتح می خواهیم که عجله نکنند و احساس به وحدت داشته باشند چون که وحدت تنها سلاح برای مواجهه با رژیم صهیونیستی است.
 
خالد قدومی در رابطه با این سؤال که برنامه ای برای توافق با دیگر گروه های مقاومت وجود دارد افزود: بله این اتفاق و حرکات جدید شامل همه گروه های فلسطینی می شود. در مجلس امناء فلسطین که در بیروت برگزار شد بین حماس و الفتح و نیاز به تصمیم همه گروه های فلسطین برای مواجهه با رژیم صهیونیستی تاکید شد؛ درست است که هر کس نظر خودش را دارد ولی باید در برابر دشمن با هم متحد باشیم زیرا که وحدت تنها سلاح در مقابل رژیم صهیونیستی است.
 
وی بیان کرد: طرح ابتکار صلح عربی مرده متولد شد آن تعداد که به عادی سازی روابط رو آوردند در واقع توافقات خود را نقض کردند و هیچ انگیزه ای برای صحبت از آن نیست؛ ترامپ با رسمیت بخشیدن به یک کشوری یهودی از هر تصمیم بین الملل خودداری کرد. اکنون همه باید بدانند که ما در مرحله ای پیچیده حساسی هستیم و امروز به آنها می گوییم تصمیم دولت ترامپ و توافقات آن باید به زباله دان تاریخ  برود؛ آن ها حتی توافقات امنیتی با تشکیلات خود گردان را نقص کرده اند. هیچ احترامی برای عادی سازی روابط قائل نشویم و موفقیت حقیقی در اتحاد فلسطینی ها و عرب و مسلمین است و جزیی از تاریخ شده و باید مواجهه با دشمن در دستور کار ما باشد و از طریق سیاسی و مقاومت دیپلماسی و نظامی و فرهنگی و رسانه ای ستون فقرات این مقاومت مبارزه مسلحانه است و پشتیبانی از فلسطینی باید در دستور کار قرار گیرد.
 
نماینده حماس گفت: ما رابطه ممتازی با دولت روسیه داریم و روسیه از اولین کشورهایی بود که بعد از پیروزی حماس در سال 2006 در انتخابات از آن استقبال و انتخابات را تأیید کرد این دیدار نیز در راستای تحکیم روابط با دوستان روسی انجام می شود ما این دیدار را موفق ارزیابی می کنیم به ویژه این که با مقامات رسمی و وزارت خارجی صورت گرفته است اینجا جای دارد از تلاش دوستان روسی در آشتی گروه های فلسطین و توافق با مصر تشکر شود و روسیه در جامعه جهانی مقاومت را بخش تفکیک ناپذیر در کالبد نظام سیاسی فلسطین می داند که در تحقق خواسته های به حق مردم تلاش می کند./گ504/ف
ارسال نظرات